بال ولو فولادی ترنیون و فلوتینگ در صنایع گاز و پالایشگاه ها و تاسیسات جهت کنترل جریان استفاده می شود.

کاربرد بال ولو یا شیر توپی چیست؟

بال ولو به نوعی از شیر گفته می شود که با استفاده از چرخش یک گوی کروی به صورت ربع گرد عمل میکند و برای قطع و وصل جریان به کار می رود و مسیر جریان را باز و یا بسته می کند که محل عبور جریان سیال از درون گوی کروی شکل که هم مرکز با خط انتقال سیال است و همچنین از درون خود شیر را به اصطلاح بور (Bore) می گویند.

 

 

عملکرد ساده بال ولو | شیر توپی

از بال ولو فولادی ترنیون و فلوتینگ برای قطع و وصل کردن جریان با کمک یک توپی مطابق شکل استفاده می شود و تا زمانی که دسته شیر به اندازه 90 درجه نچرخد شیر عمل نمی کند.

 

بال ولو فولادی ترنیون و فلوتینگ

 

مزایای بال ولو

  • عمل كردن در نسبت یک به چهارم بسته بودن و باز بودن مجراي توپي
  • يكپارچه بودن قطعات آن و عدم نياز به روانكاري
  • عمل كردن سريع در باز و بسته شدن
  • وزن كم
  • ساختمان فشرده
  • نصب و بهره برداري آسان
  • تغيير سریع جهت جريان
  • گشتاور پايين مورد نياز جهت باز و بسته كردن
  • و در نهایت ، قیمت پایین تر نسبت به سایر شیر ها

تفاوت شیر های فولادی با استنلس استیل چیست ؟

به طور معمول در شیرهای توپی استنلس استیل تمامی اجزا ازجمله بدنه ، دسته و توپی از جنس استنلس استیل می باشد ولی ممکن است جنس اجزای داخی وبدنه باهم متفاوت باشد.

در شیرهای توپی استنلس استیل بازه تحمل دمایی در کلاس های مختلف یکسان و حدود400 درجه فارنهایت و بازه تحمل فشاری متناسب با افزایش کلاس کاری افزایش می یابد .

تفاوت اصلی بین شیر های توپی فولادی و استنلس استیل در جنس بدنه وکاربرد آنها می باشد .

بال ولو

آلیاژ استنلس استیل شامل آهن به همراه مقادیری مختلفی از کربن، سیلیکون و منگنز و حداقل 10.5%کروم می باشد . کروم افزوده شده در سطح فلز لایه ای از اکسید را ایجاد کرده که مانع از هر گونه خوردگی می گردد و با افزایش مقدار کروم مقاومت در برابر خوردگی افزایش می یابد .

همچنین برخی از گرید های استنلس استیل شامل عناصر نیکل و مولیبدن می باشند که خاصیت شکل پذیری و افزایش مقاومت بیشتر در برابر خوردگی را به آلیاژ می بخشند.

انواع بال ولو از نظر مهار گوی

1- Floating Ball
2- Trunnion mounted Ball
3- Rising steam Ball
4- Rising steam Ball
در مدل Floating Ball، دو ست (Seat) گوی کروی شکل را مهار کرده  و شفت اصلی از بالا به گوی متصل است که این موضوع باعث چرخش 90 درجه گوی می شود.
در این حالت شفت تنها اجازه مقدار اندکی حرکت جانبی را به گوی می دهد که این خود باعث فشار به Seat شیر می شود. شایان ذکر است این فشار در سایز بزرگ قابل تحمل نیست و از یک مدل طراحی دیگر استفاده می شود.
مدل Trunnion حالتی است که گوی کروی توسط دو ساپورت انکور از بالا و پایین به بدنه شیر متصل است و برای سیالاتی مناسب می باشد که فشار بالایی دارند.
همچنین در این مدل شیر برای باز و بسته کردن شیر گشتاور کمتری نیاز است که این خود باعث کاهش سایز اکتواتور در زمانی که بر روی شیر اکتواتور (Actuator) نصب شود و همچنین هزینه خرید آن می گردد.

مجموعه ایران ولو جهت فروش بال ولو فولادی ترنیون و فلوتینگ و خرید انواع شیرتوپی گازی و استعلام اخرین قیمت ها در خدمت شما می باشد  شما می توانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.